Jullie waren niet getrouwd en hebben geen geregistreerd partnerschap. Juridisch gezien hoeven jullie dus niet langs een rechter om uit elkaar te gaan. Dat klinkt eenvoudig, en in sommige situaties is het dat ook. Maar zodra er een gezamenlijke woning, kinderen, schulden of een samenlevingscontract in het spel is, valt er wel degelijk veel te bespreken.
Wat veel samenwoners onderschatten: omdat er geen wettelijk vangnet is zoals bij gehuwden, hangt vrijwel alles af van wat jullie samen afspreken. Wie blijft in het huis? Hoe verdelen jullie de spullen en de schulden? Wat doen jullie met het pensioen dat één van jullie opbouwde terwijl de ander minder werkte voor de kinderen?
Je hoeft hier nu geen antwoorden op te hebben. Wel helpt het om te weten dat het zinvol is om die antwoorden samen te formuleren, in plaats van later via een conflict.