Misschien zijn jullie samen oud geworden, en valt het besluit om uit elkaar te gaan zwaar. Misschien is er opluchting, verdriet of allebei. Wat het ook is: het is logisch dat een scheiding rond deze leeftijd anders voelt dan op je dertigste. Er ligt meer achter jullie, en de jaren die nog komen vragen nu om zorgvuldige keuzes.
Wat veel mensen onderschatten, is hoezeer pensioen meeweegt. Niet als getal op een papier, maar als je toekomstige inkomen. Wie krijgt welk deel van het ouderdomspensioen? Wat gebeurt er met het partnerpensioen als jullie uit elkaar gaan? En hoe zit het met de AOW, lijfrentes en eventuele eigen oudedagsvoorzieningen?
Je hoeft nu nog geen antwoorden te hebben. Er is een volgorde, en die mag je rustig doorlopen.