Algemene voorwaarden 

1         Definities

In deze algemene voorwaarden (hierna ook te noemen: “voorwaarden”) wordt verstaan onder:

1.1        Optimaal Perspectief Mediation & Coaching (opdrachtnemer)

De gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan de Muldersstraat 17 te Amersfoort, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 84286660 (hierna ook te noemen OP).

1.2        Dienstverlener (mediator, coach/therapeut of adviseur):

De persoon binnen OP met wie afspraken zijn gemaakt en die contactpersoon is.

1.3        Cliënt/opdrachtgever

Individuen of een organisatie die betaalde diensten of advies ontvangt.

1.4        Partijen

Individuen of groepen die betrokken zijn bij een conflict of geschil dat wordt begeleid door de mediator.

1.5        mediation/mediator

Het proces waarbij een neutrale derde partij, de mediator, helpt bij het oplossen van conflicten en het maken van afspraken tussen partijen die zich in een conflict bevinden. De mediator begeleidt beide partijen in hun communicatie en onderhandeling, met als doel om tot een wederzijds aanvaardbare en duurzame overeenkomst te komen.

1.6        Coaching/therapie

Vormen van begeleiding waarbij de coach/therapeut zich samen met de deelnemers richt op het verbeteren van prestaties en het bereiken van doelen en het bevorderen van emotioneel welzijn.

1.7        Coachees

Individuen of groepen die deelnemen aan een coaching traject.

1.8        Deelnemers

Individuen of groepen die deelnemen aan een therapie traject

1.9        Overeenkomst

De overeenkomst tussen opdrachtnemer en de Cliënt.

1.10     Mediationovereenkomst

Overeenkomst waarin de betrokken partijen en de mediator afspraken vastleggen over de mediation procedure.

1.11     Dienstverlening Voorstel

Document of schriftelijke offerte waarin opdrachtnemer de scope, opdracht, inhoud en voorwaarden van de te leveren diensten aan een potentiële Cliënt omschrijft. Dit voorstel bevat doorgaans informatie over de aard van de dienstverlening en de bijbehorende kosten.

1.12     Derden

Andere personen of bedrijven.

1.13     All-In traject

Een All-In traject bij coaching/therapie met vaste kosten en doorloop(tijd).

1.14     Vaste aanneemsom

  1. Een vaste aanneemsom is een vooraf afgesproken totaalbedrag dat door de Cliënt aan de opdrachtnemer wordt betaald voor het geheel van de overeengekomen (mediation) werkzaamheden.
  2. Deze som is niet onderhevig aan wijzigingen, tenzij er sprake is van aanvullende werkzaamheden of wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht. De vaste aanneemsom omvat alle kosten, belastingen, en heffingen die verband houden met de uitvoering van de opdracht, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.

1.15     Uurtarief

  1. Het uurtarief is het bedrag dat door opdrachtnemer in rekening wordt gebracht voor elke uur gewerkte tijd aan de Cliënt. Dit tarief is exclusief BTW en eventuele bijkomende kosten, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
  2. Het uurtarief omvat alle werkzaamheden die door de opdrachtnemer worden verricht in het kader van de overeenkomst. De tijdsbesteding wordt nauwkeurig bijgehouden en de opdrachtgever ontvangt periodiek een overzicht van de gemaakte uren en de bijbehorende kosten.

1.16     Contract

Het contract tussen opdrachtnemer en de Cliënt.

1.17     Opdracht

Het geheel van bepaalde werkzaamheden.

1.18     Opdrachtgever

Persoon of organisatie die een opdracht verstrekt aan opdrachtnemer om een bepaalde taak of werkzaamheden uit te voeren.

1.19     Opdrachtnemer

Opdrachtnemer die de opdracht ontvangt van de opdrachtgever en verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de taak of de werkzaamheden.

1.20     Calamiteit

Een plotselinge en onverwachte gebeurtenis die tot gevolg heeft dat opdrachtnemer niet meer in staat is om in contact te treden met haar Cliënten.

1.21      Voorschotnota/aanbetaling

Een factuur die vooraf wordt verstuurd om een deel van de totale kosten van een dienst vooruit te betalen. Dit bedrag dient als zekerheid voor opdrachtnemer en wordt later verrekend met de definitieve factuur.

2         Algemeen

In deze algemene voorwaarden wordt onder dienstverlening verstaan:

  1. Scheidingsbemiddeling: alle werkzaamheden die in opdrachtnemer in opdracht van de Cliënt verricht op het gebied van de beëindiging van een huwelijk, ontbinding van een geregistreerd partnerschap of de beëindiging van een samenleving.
  2. Arbeidsbemiddeling: werkzaamheden die opdrachtnemer in opdracht van de Cliënt verricht met betrekking tot arbeidsrelaties en werkomgevingsvraagstukken.
  3. Relatietherapie/coaching: werkzaamheden die opdrachtnemer verricht voor de Cliënt op het gebied van (familie- en gezins)relaties.

Overige diensten:

  • Second opdrachtnemerinion (m.b.t. een scheiding)
  • (Her)berekening alimentatie
  • (Herzien) ouderschapsplan
  1. Op alle overeenkomsten tussen Cliënt en opdrachtnemer is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

3         Toepasselijkheid

3.1        Toepassing van de voorwaarden

  1. Deze algemene voorwaarden maken integraal en onlosmakelijk onderdeel uit van de overeenkomst van dienstverlening.
  2. Ook bij een aanvullende opdracht of een vervolgopdracht aan opdrachtnemer, zijn deze voorwaarden van toepassing.

3.2        Toepassing en derden

De onderhavige algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met opdrachtnemer voor de uitvoering waarbij derden dienen te worden betrokken.

3.3        Afwijkingen

Van deze voorwaarden afwijkende bedingen zijn slechts van kracht indien en voor zover opdrachtnemer deze uitdrukkelijk en voorafgaand schriftelijk aan Cliënt heeft bevestigd.

3.4        Andere voorwaarden

De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Cliënt worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

3.5        Nietig

  1. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
  2. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door opdrachtnemer vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.

3.6        Wijzigingen

Opdrachtnemer heeft het recht gedurende deze overeenkomst de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.

3.7        Naleving

Indien opdrachtnemer niet steeds de strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, brengt dit niet met zich mee dat deze algemene voorwaarden niet van toepassing zouden zijn of dat opdrachtnemer het recht zou verliezen om in toekomstige, al dan niet soortgelijke, gevallen de strikte naleving van deze algemene voorwaarden te verlangen.

4         VERTROUWELIJKHEID en privacy

4.1        Geheimhouding

Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of van een andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

4.2        Privacy

  1. Opdrachtgever is bekend met de privacyverklaring van opdrachtnemer en daarmee met de wijze waarop opdrachtnemer de privacy van opdrachtgever waarborgt.
  2. Opdrachtnemer verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens. Opdrachtnemer gaat zorgvuldig om met informatie die door de Cliënt geven wordt. De informatie wordt beschermt met alles wat volgens de huidige stand van de technologie kan worden verwacht.
  3. Opdrachtnemer, verwacht dat Cliënten hetzelfde doen met de informatie die opdrachtnemer aan Cliënten geeft.

4.3        Verbod op opnamen en bescherming van vertrouwelijkheid

Het maken van geluidsopnamen, videoregistraties of andere vormen van opname tijdens de (mediation) bijeenkomsten is strikt verboden, tenzij alle betrokken partijen vooraf schriftelijk toestemming hebben gegeven. Dit geldt voor zowel de mediator als de deelnemers. Het doel hiervan is om de vertrouwelijkheid en openheid binnen het proces te waarborgen.

5         AANBIEDINGEN EN OFFERTES

Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders is aangegeven.

6         Fouten en vergissingen

Kennelijke fouten of vergissingen op de website, in folders, publicaties en offertes van opdrachtnemer bindt opdrachtnemer niet.

7         Vergoeding, honorarium

Het honorarium is niet afhankelijk van het resultaat van de verrichte werkzaamheden.

7.1        Vaste aanneemsom bij scheidingsbemiddeling

Bij het aanvaarden van de overeenkomst wordt in principe uitgegaan van een vast tarief/vaste aanneemsom voor de uitvoering van de opdracht.

7.2        Overige dienstverlening

  1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld aan de hand van de gewerkte uren vermenigvuldigd met het afgesproken (uur)tarief c.q. het op het moment van uitvoering geldende gebruikelijke tarief. Het tarief wordt vermeerderd met de omzetbelasting.
  2. Ten behoeve van de Cliënt betaalde onkosten en gemaakte reiskosten/reistijd worden aan de Cliënt doorbelast. Alle bedragen zijn in Euro’s, exclusief BTW.

8         DE OVEREENKOMST

8.1        Aanvaarding en opdracht

Een opdracht komt tot stand wanneer Cliënt het aanbod van opdrachtnemer aanvaardt. De overeenkomst is van kracht zodra er een afspraak is gemaakt over de uitvoering van de werkzaamheden door opdrachtnemer.

8.2        Beëindiging door opdrachtnemer

Opdrachtnemer heeft het recht zonder opgave van redenen een opdracht niet te accepteren of een opdracht tussentijds te beëindigen, zonder dat een dergelijke weigering of beëindiging de Cliënt het recht geeft aan opdrachtnemer schadevergoeding of enige andere vorm van compensatie te verlangen. Opdrachtnemer kan de opdracht ook stoppen als één van de volgende situaties zich voordoet:

  • Cliënt wordt in staat van faillissement verklaard;
  • Cliënt vraagt surseance van betaling aan;
  • Op Cliënt wordt de schuldsaneringsregeling van toepassing verklaard.

In deze gevallen kan opdrachtnemer de opdracht direct beëindigen. Cliënt is opdrachtnemer dan geen vergoeding voor schade of bijkomende kosten verschuldigd.

9         UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

9.1        Goed vakmanschap

Opdrachtnemer zal zich inspannen om de overeenkomst opdrachtnemer een zorgvuldige wijze uit te voeren in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap. De verbintenis betreft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.

9.2        In strijd met

Opdrachtnemer zal nimmer gehouden zijn werkzaamheden uit te voeren welke in strijd komen met haar professionaliteit, een recht van derden, een wettelijke plicht of hetgeen in het maatschappelijk verkeer betaamt.

9.3        Uitvoering door derden

  1. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst (deels) door een derde te laten uitvoeren. Soms is het nodig dat opdrachtnemer voor het uitvoeren van een opdracht één of meerdere derde(n) inschakelt, zoals een pensioenadviseur, hypotheekadviseur of een notariskantoor.
  2. Bij het uitkiezen van de bedrijven waarmee opdrachtnemer samenwerkt wordt uiterst zorgvuldig te werk gegaan. Opdrachtnemer let op kennis, kwaliteit, ervaring en kosten. Opdrachtnemer kan echter niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten of tekortkomingen van een bedrijf dat opdrachtnemer voor de Cliënt inschakelt.

9.4        Archivering bij beëindiging mediation

Als een opdracht eindigt, laat opdrachtnemer dit schriftelijk/per mail weten. De stukken van het dossier worden gearchiveerd. Tot 7 jaar na het eindigen van de opdracht, kan het hele dossier terug gegeven worden.

10      VERPLICHTINGEN VAN CLIËNT

10.1     Gegevens

  1. De Cliënt draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Cliënt redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig beschikbaar zijn.
  2. Alle extra kosten die opdrachtnemer moet maken omdat de benodigde gegevens niet tijdig en/of niet volledig worden aangeleverd, komen voor rekening van de Cliënt.

10.2     Gedrag

De Cliënt dient zich te onthouden van gedragingen welke het opdrachtnemer onmogelijk maakt de opdracht naar behoren uit te voeren.

10.3     Aanspraken van derden

De Cliënt vrijwaart opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de Cliënt toerekenbaar is.

10.4     Gerechtelijke procedure

De Cliënt zal opdrachtnemer en de individuen die bij opdrachtnemer werkzaam zijn, niet oproepen als getuige in een eventuele gerechtelijke procedure.

10.5     Informeren

De Cliënt is gehouden opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.

10.6     Verhuizing en wijziging factuuradres, emailadres of telefoonnummer

Indien de Cliënt verhuist dan wel het factuuradres, emailadres of telefoonnummer van de Cliënt wijzigt, dan dient de Cliënt daaraan voorafgaand zo tijdig mogelijk de nieuwe gegevens via de e-mail aan opdrachtnemer mede te delen.

10.7     Afzeggen van een afspraak

  1. De Cliënt dient een met opdrachtnemer overeengekomen afspraak minimaal 24 uur voor het tijdstip van de afspraak af te zeggen. De Cliënt dient een afspraak telefonisch af te zeggen.
  2. Wordt een afspraak door de Cliënt minder dan 24 uur voor het tijdstip van de afspraak afgezegd, dan wordt het uurtarief van opdrachtnemer maal het aantal uren die voor de afspraak gereserveerd zijn aan de Cliënt in rekening gebracht (en ook de kosten van eventuele huur van een kantoorruimte en reiskosten).

10.8     Tegenstrijdigheden

Indien er tegenstrijdigheden bestaan tussen de bepalingen in de (mediation)overeenkomst en de algemene voorwaarden van opdrachtnemer, prevaleren de bepalingen in de mediationovereenkomst.

11      Onderzoek en klachten

  1. Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat opdrachtnemer de desbetreffende werkzaamheden heeft uitgevoerd respectievelijk de desbetreffende zaken aan hem ter beschikking heeft gesteld. Daarbij behoort opdrachtgever te onderzoeken of de kwaliteit en/of de kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die Partijen dienaangaande zijn overeengekomen.
  2. Opdrachtgever kan op een gebrek in de door opdrachtnemer verrichte prestatie geen beroep meer doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij opdrachtnemer ter zake heeft geklaagd. Opdrachtgever dient schriftelijk te klagen. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren. Opdrachtgever dient opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken en indien daar sprake van is binnen een redelijke termijn de tekortkoming te herstellen.
  3. Indien Opdrachtgever reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op.
  4. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, komen de onderzoeks- en andere noodzakelijke kosten die opdrachtnemer in verband met de klacht heeft gemaakt, voor rekening van opdrachtgever.

12      BETALING en FACTURATIECYCLUS

  1. Er zal tweewekelijks (per de 1e en de 15e van iedere kalendermaand) aan de Cliënt gefactureerd worden, met een betalingstermijn van 10 dagen, te rekenen vanaf de factuurdatum.
  2. Indien de 1e of de 15e opdrachtnemer een zaterdag, zon- of feestdag valt, zal de facturatie plaatsvinden opdrachtnemer de eerstvolgende werkdag.
  3. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om, indien noodzakelijk, af te wijken van deze vaste facturatie cyclus. Betaling geschiedt op een door opdrachtnemer te noemen bankrekening.
  4. Betaling dient zonder korting of verrekening te geschieden.

12.1     Voorschotnota/aanbetaling/deelfactuur

  1. Opdrachtnemer verlangt van particulieren en bedrijven een aanbetaling van de overeengekomen prijs, tenzij hier andere hierover andere afspraken worden gemaakt.
  2. Pas nadat de betaling is ontvangen wordt de opdracht uitgevoerd. Indien de Cliënt de aanbetaling of een tussentijdse factuur niet tijdig betaalt, dan heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat het volledige openstaande bedrag voldaan is.
  3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de eventuele schade die de Cliënt lijdt door de opschorting. In geval van opschorting blijft de verplichting tot betaling van kracht.

12.2     Op tijd betalen

  1. Opdrachtnemer verwacht dat facturen op tijd betaalt worden. Als opdrachtnemer een factuur stuurt, dient deze binnen 10 dagen na de factuurdatum betaald te zijn, tenzij daar schriftelijk een andere afspraak over gemaakt is.
  2. Bij overschrijding van de betalingstermijn is Cliënt van rechtswege in verzuim en is hij een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de geldende wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119 BW in verbinding met artikel 6:120 lid 1 BW verschuldigd is.
  3. Bij buitengerechtelijke invordering is Cliënt, naast de hoofdsom en de vertragingsrente, alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte verschuldigd. De buitengerechtelijke kosten worden berekend opdrachtnemer basis van hetgeen opdrachtnemer dat moment in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is.
  4. Betalingen van Cliënt strekken steeds eerst tot voldoening van de door hem verschuldigde vertragingsrente en (buiten)gerechtelijke kosten en worden vervolgens in mindering gebracht op de oudste openstaande vordering, zelfs al deelt Cliënt mede dat de betaling betrekking heeft opr een latere vordering of andere post.
  5. Ingeval opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van zijn financiële verplichtingen, kan opdrachtnemer haar werkzaamheden opschorten of staken.

 

12.3     Verplichting tot afgifte

Opdrachtnemer kan de in het kader van de overeenkomst, ontvangen of gegenereerde zaken, vermogensrechten, gegevens, documenten, databestanden onder zich houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte, totdat de Cliënt alle aan opdrachtnemer verschuldigde bedragen betaald heeft.

13      Annulering en tussentijdse beëindiging van de opdracht

13.1     Annulering en tussentijdse beëindiging

Indien een opdracht voortijdig/tussentijds wordt beëindigd, dan blijft Cliënt verplicht tot betaling van een vergoeding. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van welke werkzaamheden reeds zijn verricht en de van de aantoonbaar geleden schade

14      AANSPRAKELIJKHEID, VRIJWARING en VERJARING

14.1     Aansprakelijkheid en vrijwaring

  1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, voortvloeiende uit het door opdrachtgever dan wel derden:
  • niet tijdig informeren over of achterhouden van feiten en omstandigheden die in verband met een correcte uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn en
  • het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige gegevens.

 

  1. Iedere aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door haar gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden niet ten laste van de verzekeraars komt tot maximaal het bedrag zoals benoemd in punt 3.
  2. Indien, om welke reden dan ook, geen uitkering krachtens de genoemde verzekering mocht plaatsvinden, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot de door opdrachtnemer in verband met de desbetreffende overeenkomst in rekening gebrachte vergoeding.
  3. De in dit artikel omschreven beperking van aansprakelijkheid geldt ook voor het geval dat ten onrechte een opdracht geweigerd mocht zijn en daaruit schade mocht voortvloeien.
  4. Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 11 van deze voorwaarden vervallen alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden jegens opdrachtnemer, uit welken hoofde ook, in elk geval twaalf maanden na de gebeurtenis waaruit de schade direct of indirect voortvloeit.
  5. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.
  6. Opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer te vrijwaren voor alle aanspraken van derden en aan opdrachtnemer te vergoeden de redelijke kosten van verweer tegen dergelijke aanspraken.

15      Overmacht

  1. Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens opdrachtgever indien de nakoming verhinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan haar schuld en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waar opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer haar verbintenis had moeten nakomen.
  3. Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt haar verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  4. Indien opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte apart te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.

16      CALAMITEITENREGELING

Opdrachtnemer heeft een calamiteitenregeling opgesteld met als doel om in geval van nood klanten direct te kunnen informeren dat een geplande afspraak niet kan doorgaan (eerstelijns achtervang door een zaakwaarnemer). Of indien deze situatie langer dan twee weken zal voortduren, ervoor te zorgen dat klanten goed begeleid worden zodat zij tijdelijk of definitief over kunnen gaan naar een collega-MfN-registermediator (tweedelijns achtervang) of een collega coach/therapeut.

17      MANDAAT

Opdrachtnemer gaat ervan uit dat Cliënt toestemming heeft van de juiste personen om opdrachtnemer de benodigde informatie te geven.

18      Intellectuele eigendom

  1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt opdrachtnemer de auteursrechten en alle overige rechten van intellectuele eigendom op de door haar gemaakte en verstrekte berekeningen, modellen, offertes e.d.
  2. Deze zaken blijven eigendom van opdrachtnemer en mogen zonder haar uitdrukkelijke toestemming niet worden gekopieerd, verveelvoudigd, aan derden getoond of op andere wijze worden gebruikt, ongeacht of aan de opdrachtgever daarvoor kosten in rekening zijn gebracht.
  3. Opdrachtgever zal deze zaken op eerste verzoek aan opdrachtnemer terugsturen.
  4. In geval van overtreding van het in punt 2, bepaalde is opdrachtgever aan opdrachtnemer een boete van € 500,- verschuldigd voor iedere overtreding respectievelijk voor iedere dag dat de overtreding duurt, onverminderd de overige rechten die opdrachtnemer geldend kan maken.

 

19      Onderzoek en klachten

  1. Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat opdrachtnemer de desbetreffende werkzaamheden heeft uitgevoerd respectievelijk de desbetreffende zaken aan hem ter beschikking heeft gesteld. Daarbij behoort opdrachtgever te onderzoeken of de kwaliteit en/of de kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die Partijen dienaangaande zijn overeengekomen.
  2. Opdrachtgever kan op een gebrek in de door opdrachtnemer verrichte prestatie geen beroep meer doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij opdrachtnemer ter zake heeft geklaagd. Opdrachtgever dient schriftelijk te klagen. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren. Opdrachtgever dient opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken en indien daar sprake van is binnen een redelijke termijn de tekortkoming te herstellen.
  3. Indien Opdrachtgever reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op.
  4. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, komen de onderzoeks- en andere noodzakelijke kosten die opdrachtnemer in verband met de klacht heeft gemaakt, voor rekening van opdrachtgever.